Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko

K čemu a jaké minerální látky potřebují sportovci?

Minerální látky jsou nezbytnou součástí našich jídelníčků. Nemají sice žádnou energetickou hodnotu, ale pro lidský organizmus jsou nezbytné – jsou předpokladem pro růst a tvorbu tkání a pro látkovou výměnu v těle (metabolismus). V souvislosti se sportem se však minerální látky nejčastěji zmiňují jako ionty nebo elektrolyty, které se podílejí na vedení nervových vzruchů. Ty jsou důležité pro správnou koordinaci nervové soustavy a činnost svalových vláken. V případě nesprávné koordinace vznikají křeče, strašák každého vytrvalce.

Nejčastěji se doporučuje příjem minerálních látek, které z těla odcházejí potem: sodík, chlór, draslík, vápník a protikřečové synonymum – hořčík. Nedostatek jedné nebo více minerálních látek ztracených potem přináší pro tělo značné problémy, protože je-li zastavena absorpce iontů, zastaví se i absorpce vody (Curran et al., 1962). Z tohoto důvodu by měl ionty obsahovat nápoj popíjený při sportu.

Z tabulky níže je také zřejmé, že málo trénovaní sportovci vylučují potem daleko více iontů než trénovaní (pot málo trénovaných je koncentrovanější a tedy slanější). Je to další důkaz adaptace lidského organizmu, který nám tím i dává najevo, jak jsou pro něj minerální látky důležité.

 

Elektrolyty obsažené v plazmě a potu (hodnoty jsou vyjádřeny v gramech na litr)

Elektrolyt

pocení v klidu

netrénovaný sportovec

trénovaný sportovec

sodík (natrium)

1,85

1,38

0,92

chlór (chlorum)

3,10

1,50

1,00

draslík (kalium)

0,20

0,20

0,15

vápník (calcium)

0,04

0,04

0,03

hořčík (magnesium)

0,01

0,01

0,01

celkem

5,20

3,13

2,11

zdroj: Nutritional strategies: satiety, weight loss and supplementation in sports, Enervit Equipe 2011

 

Sodík, draslík a hořčík

Sodík je ve sportovních nápojích zvláště důležitý. Díky němu je rehydratace rychlejší, protože sodík podporuje absorpci vody ve střevě. Rehydratační rychlost je největší u nápojů s obsahem maximálně 5 % sacharidů (5 gramů sacharidů na 95 ml vody) a současně sodíku v dávce cca 50 mmol na litr = 115 mg sodíku na 100 ml nápoje (Murray, 2002).

Synergickou roli se sodíkem hraje draslík. Po příjmu tekutin s obsahem sodíku a draslíku je sníženo vylučování moči oproti nápoji bez těchto minerálů, čímž je zadržováno více tekutin v těle a organizmus je tak více zavodněn.

Velký význam pro sportovce má příjem hořčíku (magnesia), byť by se z tabulky mohlo zdát, že se jedná o minoritní minerální látku. Problém je ale v tom, že potravin bohatých na hořčík je v našem běžném jídelníčku velmi málo (candát, čočka, hrách, mandle) a naopak v něm často dominují potraviny, které vstřebání hořčíku ztěžují (bílé pečivo, uzeniny). Tím pádem jdeme často už do sportovního výkonu s deficitem hořčíku, což se pak projeví, při současné ztrátě zbytků hořčíku potem, právě neoblíbenými křečemi.

Chcete-li tedy sportovat lépe, doporučujeme nasytit tělo hořčíkem už před výkonem prostřednictvím sportovní výživy. Během výkonu pak doplňovat hořčík i další minerální látky třeba kvalitním iontovým nápojem.